امگا ۳ و خواص آن که همه باید بدانیم

1

این روزها کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که نام امگا ۳ به گوشش نخورده باشد ولی به احتمال خیلی زیاد از خواص آن بدون اطلاع باشد پس برای آگاهی بیشتر با ابن سینا همراه باشید…

Image result for ‫امگا 3‬‎

امگا ۳ دقیقا چیست؟


امگا۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی‌ها وجود دارد و ویژگی‌های خاصی دارد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده‌اند که اولاً برای ادامه حیات بدن کاملاً ضروری است و ثانیاً چون توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، حتماً باید از طریق رژیم غذایی با مکمل‌ها تأمین شود .

در واقع بدن انسان برای برطرف کردن نیازهای خود به مواد تغذیه‌ای ازجمله اسیدهای چرب و پروتئین نیاز دارد.

اسیدهای چرب از اجزای تشکیل‌دهنده چربی‌هاست که بدن قادر به تولید انواع ضروری آن نیست و باید از طریق ماده غذایی تأمین شود.

Related image

 

علائم و نشانه های کمبود امگا ۳ :

خشکی پوست:
یکی از رازهای داشتن پوستی جوان وسالم ، چربی های امگا ۳ هستند که بطور طبیعی در ساختار دیواره سلولی یافت میشوند.پس هر چه امگا ۳ کمتر باشد شما پوستی خشک تر خواهید داشت. امگا ۳ همچنین  به  پوست کمک می‌کند تا مواد مغذی سالم را جذب کرده ومحصولات زائد را از بین ببرد که مضر هستند و منجر به پوست سالم و درخشان می‌شوند.

Related image

 

ناخن های شکننده:
ناخن‌های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده همگی نشانه‌های خارجی هستند که نشان می دهند چیزی در بدنتان درست کار نمی‌کند. این مشکل می‌تواند کمبود امگا ۳ باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که امگا ۳ موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده‌تر از منابع گیاهی جذب بدن می‌شوند؛ بنابراین وارد کردن ماهی‌های چرب به برنامه غذایی می‌تواند یکی از بهترین راهکار‌ها باشد.

موهای نازک و بی جان:
همان امگا ۳ موجود در سلول های پوست شما همچنین می تواند در فولیکول های مو یافت شود . و
وجود امگا ۳ در فولیکول مو آن را تبدیل به ماده مغذی بسیار مهمی برای درخشندگی مو کرده است. چربی های امگا ۳ موها را تغذیه می کنند، ضخیم شدن مو را تقویت می کنند و همچنین التهاب کف سر ، که می تواند باعث ریزش مو شود را کاهش می دهند .

بی خوابی:
مطالعه ای از دانشگاه آکسفورد نشان داده است افرادی که در سطوح بالاتر مصرف امگا ۳  قرار دارند، کیفیت خواب بهتری را تجربه می کنند. با این حال بهتر است مکمل های امگا ۳ را در صبح، و نه در شب استفاده کنیم، چون اگر  نزدیک وقت خواب باشد ممکن است شمارا بیدار نگه دارد.

Related image

تمرکز ضعیف:
اگر ماهی چرب زیادی نخورید، یا مکمل‌های امگا ۳ مصرف نکنید، به احتمال زیاد تمرکز ضعیفی را تجربه کنید.  بسیاری از مردم با اطمینان از اینکه مقدار روزانه امگا۳ رادریافت می‌کنند، پیشرفت‌های  چشمگیری در تمرکز  خود تجربه کرده‌اند.

خستگی شدید:
خستگی منظم می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما شکی نیست که کمبود امگا ۳ می تواند یکی از آنها باشد. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، خستگی یک علامت رایج در کمبود امگا ۳ است و بنابراین تقویت برنامه غذایی خود را با روغن های چربی می تواند به افزایش سطح انرژی شما کمک کند.

درد مفاصل:
اسیدهای چرب امگا ۳ که از روغن ماهی تولید می شوند، عامل ضد التهابی قوی هستند ، این امر باعث می شود که آنها برای افراد مبتلا به درد مفاصل بسیار مهم باشند. امگا ۳ به اندازه کافی می تواند فرآیندی که سبب از بین بردن بافت ها و مفاصل و باعث التهاب اولیه می شود را متوقف کند .

بیماری قلبی:
مطالعه دانشکده سلامت عمومی دانشگاه هاروارد که در ژورنال PLOS منتشر شد نشان می‌دهد ۴۰ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی با بالا بودن کلسترول LDL ارتباط دارد. افزون بر بالا بودن میزان اسید‌های چرب ترانس و پایین بودن اسید‌های غیراشباع، کمبود امگا ۳ نیز از عوامل کاهش طول عمر به شمار می‌آید.

منابع اسید های چرب امگا ۳:

هرچند میزان مشخصی برای مصرف امگا ۳ وجود ندارد، انجمن ملی سلامت آمریکا توصیه می‌کند حداقل ۲ درصد از مجموع کالری روزانه از چربی‌های امگا۳ دریافت شود (چیزی حدود دو گرم برای رژیم ۲۰۰۰ کالری در روز). علاوه بر غذا‌های دریایی مثل ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون، ساردین و شاه ماهی که از بهترین منابع اسید‌های چرب امگا۳ هستند، مواد غذایی دیگری مثل باقلا و لوبیا، اسفناج، تخم‌مرغ و گردو نیز می‌توانند دریافتی امگا ۳ شما را افزایش دهند.

Image result for ‫امگا 3‬‎

منابع: netdoctor/yjc/




Sinouhe

یک دیدگاه برای “امگا ۳ و خواص آن که همه باید بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آریپیپرازول(aripiprazole)

چ بهمن ۲۴ , ۱۳۹۷
این روزها کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که نام امگا ۳ به گوشش نخورده باشد ولی به احتمال خیلی زیاد از خواص آن بدون اطلاع باشد پس برای آگاهی بیشتر با ابن سینا همراه باشید… امگا ۳ دقیقا چیست؟ امگا۳ یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان […]

دسترسی سریع