برنامه غذایی برای بیماران دیابتی

برنامه غذایی برای بیماران دیابتی

برنامه غذایی برای بیماران دارای دیابت نوع اول

لازم به ذکر است که رژیم  غذایی استاندارد برای بیماران دیابتی نوع ۱ وجود ندارد، اما در مورد رژیم غذایی مورد نظرباید به چند نکته کوتاه و خیلی مهم توجه کرد :

۱ –  مدت زمان غدا خوردن

۲ –  کیفیت ویا چگونگی پاسخ بدن به غذاهای خاص

۳ – کنترل مقدار کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و …

 

  • کربوهیدرات : کربوهیدرات ها به قند موجود در سیستم گوارش تبدیل می شوند تا به جریان خون منتقل شوند و منجر به افزایش سطح گلوکزمی شوند. لازم به ذکر است که سه نوع کربوهیدرات وجود دارد : نشاسته، قندها، الیاف . مقدار مورد نیازکربوهیدرات برای بیماران دارای دیابت نوع اول براساس نیاز به انسولین و همچنین براساس برنامه مدیریت قند خون تعیین می شود، اما در ابتدا بهتر است از حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات که درمواد مختلف وجود دارد ، شروع کند و سپس مجددا قند خون خود را اندازه گیری کند اگر اندازه قند خون تغییری نکرد می توان حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات دیگر به آن اضافه کرد .

نمونه هایی از مقادیری که حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات هستند :

۱ – یک چهارم فنجان آب میوه

۲ – یک میوه تازه کوچک حدود ۱۱۳ گرم

۳ – ۴ تا ۶ عدد بیسکویت.

۴ – دو قاشق غذاخوری کشمش

۵ – یک قاشق غذاخوری عسل.

  • میوه ها : میوه های تازه یا یخ زده منبع طبیعی شکر هستند . لازم به ذکر است که شما باید میزان کربوهیدرات موجود درهرمیوه را بدانید تا اینکه بتوانید سطح قند وانسولین موجود در خون را کنترل کنید .

نمونه هایی از برخی  میوه ها که حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات هستند :

۱ – نصف فنجان میوه کنسرو شده

۲ – یک چهارم فنجان میوه خشک

۳ –  میوه کوچک تازه

۴ –  ۸۵ گرم انگور

۵ –  یک لیوان هندوانه یا انواع توت ها.

  • سبزیجات : سبزیجات بر اساس دارا بودن نشاسته به دو دسته تقسیم می شوند: سبزیجات نشاسته ای و سبزیجات غیر نشاسته ای . سبزیجات نشاسته دار دارای کربوهیدرات بیشتری نسبت به سایر سبزیجات هستند که نیاز به مصرف متوسط دارند و سبزیجات بدون نشاسته غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و الیاف هستند که می توان سه فنجان ازآن ها که حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات یا کمتر بدون اثر در سطح قند خون هستند ، روزانه مصرف کرد .
  • سبزیجات غیر نشاسته ای:
  • سبزیجات برگ سبز
  • چغندرقند
  • هویج
  • کرفس
  • خیار
  • پیاز
  • فلفل
  • گوجه فرنگی
  • سبزیجات نشاسته داری که حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات هستند :
  • ۹۰ گرم سیب زمینی سرخ شده.
  • نصف فنجان ذرت.
  • نصف فنجان سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی آب پز.
  • نصف فنجان نخود

  •  غلات کامل : خوردن غلات کامل به میزان ۵۰٪ نسبت به سایر غلات مناسب تر است مانندبرنج قهوه ای ، سبوس و …

  • پروتئین : پروتئین ها مواد مغذی هستند که به طور مستقیم قند خون را افزایش نمی دهند ، اما مصرف زیاد آن ها ممکن است اثرات مضر روی بدن داشته باشد ؛ زیرا ممکن است کنترل دیابت را دشوارتر کند . مصرف پروتئین برای سلامتی بدن از جمله حفظ سلامتی عضلات و بهبود زخمها مناسب هستند . منابعی که در آن پروتئین وجود دارد : گوشت ، تخم مرغ ، لوبیا و … هستند .

  • چربی ها : چربی های سالم نقش مهمی در افزایش عملکرد مغز و قلب دارند. از منابعی که دارای چربی هستند می توان به : آواکادو و آجیل اشاره کرد . اگرچه چربی مستقیما بر میزان قند خون تاثیر نمی گذارد، اما لازم است که مصرف آن را در برنامه روزانه کم کرد بخصوص مصرف گوشت فرآوری شده و همچنین چربی هایی که دارای چربی اشباع شده و سدیم هستند

  • برنامه غدایی برای افرادی که دارای دیابت نوع ۲ هستند

انتخاب سالم و مناسب مواد غذایی و مصرف مناسب آن ها ، ورزش و پایبندی به دارو، بهترین گام برای کاهش خطر عوارض دیابت نوع ۲ است.

  • کربوهیدرات ها : کنترل مقدار کربوهیدرات خوراکی در هر وعده غذایی به بهبود مدیریت دیابت کمک می کند . مواد مغذی که حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات هستند :
  • یک سوم فنجان برنج یا ماکارونی.
  • نصف فنجان سیب زمینی.
  • نصف فنجان نخود فرنگی یا ذرت.
  • یک سیب کوچک یا نارنجی.
  • ۱۳۳ گرم موز.
  • دو قاشق غذاخوری کشمشی.
  • نصف فنجان میوه کنسرو شده غیر شیرین.
  • نصف فنجان آب میوه.
  • یک فنجان شیر بدون چربی یا ۱٪ چربی.
  • ۱۷۷ میلی لیتر شیر بدون چربی یا کم چرب.
  • یک لیوان شیر سویا.

  • سبزیجات : سبزیجات غیر نشاسته ای حاوی مقادیر کمی کربوهیدرات و کالری هستند اما دارای مقدار زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و الیاف هستند . مانند سبزیجات برگ سبز، خیار، گوجه فرنگی ، کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم ، هویج و قارچ .

  • غلات : غلات کامل برای بیماران دیابتی نوع ۲ انتخاب خوبی هستند .

 

  • پروتئین ها : گوشت منبع پروتئین است اما برخی از آنها ممکن است دارای مقدار زیادی چربی باشند اما بر قند خون تاثیر نمی گذارند ولی خطر عوارض مربوط به بیماری های قلبی و عروق را افزایش می دهند بنابراین ترجیحا ازغذاهای کم چرب مانند ماهی و همچنین مرغ استفاده کنید .

  • چربی ها : ترجیحا ازمنابع غیرمستقیم از قبیل روغن زیتون و همچنین ازچربی های غیر اشباع مانند روغن های گیاهی و گردو استفاده کنید . همچنین توصیه می شود مقادیر کم چربی را برای جلوگیری از مصرف کالری بیش از حد استفاده کنید .

  • میوه ها : میوه ها همراه با سبزیجات کمک می کنند تا وزن بدن و همچنین خطر سکته مغزی و بیماری قلبی را کاهش می دهند . در عین حال ، میوه ها ممکن است موجب افزایش سطح قند خون به خصوص آنهایی که دچار خشکی می شوند ، بشوند .

 

منبع : mawdoo.com

علی کوهی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سرگیجه چیست ؟

ش بهمن ۶ , ۱۳۹۷
برنامه غذایی برای بیماران دیابتی برنامه غذایی برای بیماران دارای دیابت نوع اول لازم به ذکر است که رژیم  غذایی استاندارد برای بیماران دیابتی نوع ۱ وجود ندارد، اما در مورد رژیم غذایی مورد نظرباید به چند نکته کوتاه و خیلی مهم توجه کرد : ۱ –  مدت زمان غدا […]

دسترسی سریع