خانه / سلامتی / دیابت / برنامه غذایی برای بیماران دیابتی

برنامه غذایی برای بیماران دیابتی

برنامه غذایی برای بیماران دیابتی

برنامه غذایی برای بیماران دارای دیابت نوع اول

لازم به ذکر است که رژیم  غذایی استاندارد برای بیماران دیابتی نوع ۱ وجود ندارد، اما در مورد رژیم غذایی مورد نظرباید به چند نکته کوتاه و خیلی مهم توجه کرد :

۱ –  مدت زمان غدا خوردن

۲ –  کیفیت ویا چگونگی پاسخ بدن به غذاهای خاص

۳ – کنترل مقدار کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها و …

 

  • کربوهیدرات : کربوهیدرات ها به قند موجود در سیستم گوارش تبدیل می شوند تا به جریان خون منتقل شوند و منجر به افزایش سطح گلوکزمی شوند. لازم به ذکر است که سه نوع کربوهیدرات وجود دارد : نشاسته، قندها، الیاف . مقدار مورد نیازکربوهیدرات برای بیماران دارای دیابت نوع اول براساس نیاز به انسولین و همچنین براساس برنامه مدیریت قند خون تعیین می شود، اما در ابتدا بهتر است از حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات که درمواد مختلف وجود دارد ، شروع کند و سپس مجددا قند خون خود را اندازه گیری کند اگر اندازه قند خون تغییری نکرد می توان حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات دیگر به آن اضافه کرد .

نمونه هایی از مقادیری که حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات هستند :

۱ – یک چهارم فنجان آب میوه

۲ – یک میوه تازه کوچک حدود ۱۱۳ گرم

۳ – ۴ تا ۶ عدد بیسکویت.

۴ – دو قاشق غذاخوری کشمش

۵ – یک قاشق غذاخوری عسل.

  • میوه ها : میوه های تازه یا یخ زده منبع طبیعی شکر هستند . لازم به ذکر است که شما باید میزان کربوهیدرات موجود درهرمیوه را بدانید تا اینکه بتوانید سطح قند وانسولین موجود در خون را کنترل کنید .

نمونه هایی از برخی  میوه ها که حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات هستند :

۱ – نصف فنجان میوه کنسرو شده

۲ – یک چهارم فنجان میوه خشک

۳ –  میوه کوچک تازه

۴ –  ۸۵ گرم انگور

۵ –  یک لیوان هندوانه یا انواع توت ها.

  • سبزیجات : سبزیجات بر اساس دارا بودن نشاسته به دو دسته تقسیم می شوند: سبزیجات نشاسته ای و سبزیجات غیر نشاسته ای . سبزیجات نشاسته دار دارای کربوهیدرات بیشتری نسبت به سایر سبزیجات هستند که نیاز به مصرف متوسط دارند و سبزیجات بدون نشاسته غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و الیاف هستند که می توان سه فنجان ازآن ها که حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات یا کمتر بدون اثر در سطح قند خون هستند ، روزانه مصرف کرد .
  • سبزیجات غیر نشاسته ای:
  • سبزیجات برگ سبز
  • چغندرقند
  • هویج
  • کرفس
  • خیار
  • پیاز
  • فلفل
  • گوجه فرنگی
  • سبزیجات نشاسته داری که حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات هستند :
  • ۹۰ گرم سیب زمینی سرخ شده.
  • نصف فنجان ذرت.
  • نصف فنجان سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی آب پز.
  • نصف فنجان نخود

  •  غلات کامل : خوردن غلات کامل به میزان ۵۰٪ نسبت به سایر غلات مناسب تر است مانندبرنج قهوه ای ، سبوس و …

  • پروتئین : پروتئین ها مواد مغذی هستند که به طور مستقیم قند خون را افزایش نمی دهند ، اما مصرف زیاد آن ها ممکن است اثرات مضر روی بدن داشته باشد ؛ زیرا ممکن است کنترل دیابت را دشوارتر کند . مصرف پروتئین برای سلامتی بدن از جمله حفظ سلامتی عضلات و بهبود زخمها مناسب هستند . منابعی که در آن پروتئین وجود دارد : گوشت ، تخم مرغ ، لوبیا و … هستند .

  • چربی ها : چربی های سالم نقش مهمی در افزایش عملکرد مغز و قلب دارند. از منابعی که دارای چربی هستند می توان به : آواکادو و آجیل اشاره کرد . اگرچه چربی مستقیما بر میزان قند خون تاثیر نمی گذارد، اما لازم است که مصرف آن را در برنامه روزانه کم کرد بخصوص مصرف گوشت فرآوری شده و همچنین چربی هایی که دارای چربی اشباع شده و سدیم هستند

  • برنامه غدایی برای افرادی که دارای دیابت نوع ۲ هستند

انتخاب سالم و مناسب مواد غذایی و مصرف مناسب آن ها ، ورزش و پایبندی به دارو، بهترین گام برای کاهش خطر عوارض دیابت نوع ۲ است.

  • کربوهیدرات ها : کنترل مقدار کربوهیدرات خوراکی در هر وعده غذایی به بهبود مدیریت دیابت کمک می کند . مواد مغذی که حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات هستند :
  • یک سوم فنجان برنج یا ماکارونی.
  • نصف فنجان سیب زمینی.
  • نصف فنجان نخود فرنگی یا ذرت.
  • یک سیب کوچک یا نارنجی.
  • ۱۳۳ گرم موز.
  • دو قاشق غذاخوری کشمشی.
  • نصف فنجان میوه کنسرو شده غیر شیرین.
  • نصف فنجان آب میوه.
  • یک فنجان شیر بدون چربی یا ۱٪ چربی.
  • ۱۷۷ میلی لیتر شیر بدون چربی یا کم چرب.
  • یک لیوان شیر سویا.

  • سبزیجات : سبزیجات غیر نشاسته ای حاوی مقادیر کمی کربوهیدرات و کالری هستند اما دارای مقدار زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و الیاف هستند . مانند سبزیجات برگ سبز، خیار، گوجه فرنگی ، کلم بروکلی ، گل کلم ، کلم ، هویج و قارچ .

  • غلات : غلات کامل برای بیماران دیابتی نوع ۲ انتخاب خوبی هستند .

 

  • پروتئین ها : گوشت منبع پروتئین است اما برخی از آنها ممکن است دارای مقدار زیادی چربی باشند اما بر قند خون تاثیر نمی گذارند ولی خطر عوارض مربوط به بیماری های قلبی و عروق را افزایش می دهند بنابراین ترجیحا ازغذاهای کم چرب مانند ماهی و همچنین مرغ استفاده کنید .

  • چربی ها : ترجیحا ازمنابع غیرمستقیم از قبیل روغن زیتون و همچنین ازچربی های غیر اشباع مانند روغن های گیاهی و گردو استفاده کنید . همچنین توصیه می شود مقادیر کم چربی را برای جلوگیری از مصرف کالری بیش از حد استفاده کنید .

  • میوه ها : میوه ها همراه با سبزیجات کمک می کنند تا وزن بدن و همچنین خطر سکته مغزی و بیماری قلبی را کاهش می دهند . در عین حال ، میوه ها ممکن است موجب افزایش سطح قند خون به خصوص آنهایی که دچار خشکی می شوند ، بشوند .

 

منبع : mawdoo.com

همچنین ببینید

بیماران دیابتی و حفظ سلامت قلب

بیماران دیابتی و حفظ سلامت قلب دیابتی ها معمولا در معرض خطر ابتلا به بیماری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس