خانه / معده / غذاهایی که باعث اسهال می شوند

غذاهایی که باعث اسهال می شوند

غذاهایی که باعث اسهال می شوند

بعضی از غذاها باعث اسهال می شوند، زیرا باعث اختلالات معده و گوارشی می شوند، بنابراین نباید زیاد از آن ها بخورید.

اسهال یا مدفوع آبکی، علامتی است که نشانگر ناراحتی معده است .

این مشکل بهداشتی مربوط به یک سن خاص نیست ، اما می تواند افراد مختلف را تحت تأثیر قرار دهد.

غذاهایی که می خوریم ممکن است باعث اسهال شود زیرا آنها حاوی مقادیر زیادی مواد صنعتی ، روغن ، ادویه جات یا مواد محرک هستند.

بنابراین باید به بعضی از غذاها توجه داشته باشید و آنها را زیاد مصرف نکنید زیرا باعث اسهال می شوند.

۱- غذاهای تند

ادویه های تند ممکن است رایج ترین منبع اسهال از مواد غذایی باشد ، به خصوص اگر شما عادت به خوردن آنها نداشته باشید، باعث اختلالات گوارشی و در نتیجه گازها ، تورم ، سوزش و اسهال می شود.

توصیه می شود برای جلوگیری از اسهال، ادویه های زیادی را به غذاهای مختلف اضافه نکنید.

سبزیجات تازه مانند جعفری ، کرفس و غیره را به غذاها اضافه کنید تا به جای ادویه ، طعم و مزه متفاوتی به غذا بدهند.

 

۲ – شیرین کننده های صنعتی

قندهای جایگزین مانند آسپارتام و ساکارین از عوامل ایجاد اختلال در دستگاه گوارش تحتانی هستند، بنابراین قطع شیرین کننده های صنعتی احتمال بروز اختلالات گوارشی و اسهال را کاهش می دهد.

به جای استفاده از شیرین کننده های صنعتی، قند طبیعی را می توان به مقدار کمی میل کرد.

 

۳- شیر

اگر نوشیدن شیر یا خوردن سایر لبنیات باعث ورود مکرر به حمام و اسهال می شود ، این ممکن است نشان دهنده عدم تحمل لاکتوز باشد.

این بدان معنی است که هضم آن به دلیل عدم وجود آنزیم هایی که قند شیر را تجزیه می کنند دشوار است ، بنابراین بدن بلافاصله از طریق اسهال از آن خلاص می شود.

گزینه هایی برای شیر گاو بدون لاکتوز برای مبتلایان به این مشکل توصیه می شود همچنین می توان از موارد ساخته شده ازشیر مثل پنیر ، بادام ، تخم کتان یا نارگیل استفاده کرد.

 

۴- کافئین

کافئین نه تنها مغز را تحریک می کند بلکه عملکرد گوارشی را نیز تحریک می کند.

هیچ جایگزین واقعی برای افرادی که عادت به قهوه روزانه دارند وجود ندارد و بهترین راه حل این است که نیمی از کافئین به همراه مقدار کمی قند مصرف کنید.

 

۵- سیر و پیاز

هردو سیر و پیاز حاوی فیبر نامحلول هستند و این مواد غذایی سرشار از ترکیبات کربوهیدرات هستند که هضم آن دشوار است و گازهایی تولید می کند که روده ها را تحریک می کند.

بنابراین باعث اختلالات معده می شود و می تواند منجر به اسهال شود.

اما این بدان معنا نیست که پیاز و سیر نخورید ، هر کدام فواید بی شماری دارند ، اما بهترین است که مصرف آن ها را کاهش دهید، و آنها را به غذاهای دیگری مانند سالاد و سبزیجات اضافه کنید.

 

۶ – کلم بروکلی ، گل کلم و کلم

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، گل کلم و کلم نیز از جمله غذاهایی هستند که هنگام مصرف ، اسهال ایجاد می کنند.

آنها سرشار از نسبت های زیادی از الیاف گیاهی هستند، و در نتیجه هضم آن ها دشوار می شود.

 

۷- فست فود

غذاهایی که چربیهای اشباع زیادی دارند ، مانند غذاهای رستوران های فست فود ، باعث اسهال می شوند.

تجزیه و تحلیل و هضم آنها دشوار است ، برای سلامتی مضر هستند و باعث افزایش وزن وشریان گرفتگی می شوند .

برای حفظ معده سالم ، دستگاه گوارش و سایر ارگان ها باید از این غذاها اجتناب شود.

 

webteb

درباره ی علی کوهی زاده

Avatar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس