خانه / خانواده و بارداری / بارداری / مصرف فولیک اسید در بارداری

مصرف فولیک اسید در بارداری

استفاده از ویتامین‌ها در دوران بارداری برای حفظ سلامت بارداری ضروری است. این ویتامین‌ها ترکیبی از ویتامین و مواد معدنی است که در ترکیب با رژیم غذایی سالم، نیازهای زنان باردار و همچنین جنین در حال رشد را برطرف می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در دوران بارداری فولیک اسید است. در این مطلب با تأثیر و میزان مورد نیاز فولیک اسید در دوران بارداری آشنا شوید.

دلایل مصرف فولیک اسید

فولیک اسید نام دیگر ویتامین  است و حالت طبیعی آن که در مواد غذایی موجود است فولات نام دارد. دریافت میزان کافی فولیک اسید در دوران بارداری در پیشگیری از بروز نقص‌های لولۀ عصبی در جنین نقش مهمی دارد. به همین دلیل، ویتامینی ضروری در دوران بارداری محسوب می‌شود. نقص‌های لولۀ عصبی، یکی از ناهنجاری‌های مادرزادی متداول در جنین است. نقص‌های لولۀ عصبی شامل رشد ناکافی ستون فقرات و رشد ناکافی جمجمه و مغز است. این نقص می‌تواند منجر به مشکلات شدید یا حتی مرگ جنین شود. به همین دلیل، مصرف مکمل فولیک اسید در کنار مواد غذایی غنی از فولات به تمام زنان توصیه می‌شود. شکل‌گیری طبیعی لوله‌های عصبی در طول ماه اول بارداری صورت می‌گیرد و معمولاً این زمان قبل از آن است که بسیاری از زنان متوجۀ باردار بودن خود می‌شوند. به همین دلیل، توصیه می‌شود زنانی که برای باردار شدن تلاش می‌کنند یا در سن بارداری هستند، مصرف روزانۀ مکمل‌های فولیک اسید را آغاز کنند. پزشکان شروع مصرف فولیک اسید را حداقل از سه ماه قبل از شروع بارداری لازم می‌دانند، ولی اگر شما فولیک اسید مصرف نکرده‌اید و اکنون متوجۀ بارداری خود شده‌اید، بهتر است مصرف آن را هرچه زودتر زیر نظر پزشک شروع کنید.

مصرف مکمل فولیک اسید

اکثر مولتی‌ویتامین‌های دوران بارداری شامل ۰/۴ تا ۰/۶ میلی‌گرم فولیک اسید است. این میزان برای زنان باردار با شرایط عادی کافی است. با این حال، با توجه به شرایط فیزیکی مادر، پزشک ممکن است مصرف میزان بیشتری فولیک اسید را توصیه کند و نیاز به مصرف قرص‌های فولیک اسید در کنار مولتی‌ویتامین بارداری وجود داشته باشد. زنان باردار در شرایط زیر نیاز به مصرف میزان بیشتری فولیک اسید در روز دارند:

  • سابقۀ داشتن جنینی با نقص‌های لولۀ عصبی در بارداری‌های قبلی
  • وجود سابقۀ خانوادگی نقص‌های لولۀ عصبی
  • ابتلای زنان باردار یا همسرانشان به دیابت
  • زنانی با رژیم غذایی گیاه‌خواری

در صورت وجود هر یک از موارد فوق یا به تشخیص پزشک، ممکن است لازم باشد میزان فولیک اسید مصرفی شما به شکل روزانه افزایش پیدا کند. در هر صورت بهتر است فولیک اسید و سایر ویتامین‌ها و مکمل‌های بارداری را زیر نظر پزشک مصرف کنید. در کنار مصرف مکمل‌های فولیک اسید، مراقبت‌های پزشکی دوران بارداری، ورزش و تحرک در دوران بارداری و رژیم غذایی سالم و سرشار از فولات می‌تواند به حفظ یک بارداری سالم به شما کمک ‌کند. مواد غذایی سرشار از فولات شامل سبزیجات و حبوباتی مانند کلم‌بروکلی، چغندر، نخود، عدس و غلات کامل است.

برگرفته از سایت تخصصی زنان و بارداری (مادرشو)

https://madarsho.com/pregnancy/nutritionandweight/nutrition

درباره ی مهدی اسکندری

Avatar

همچنین ببینید

گرفتگی ماهیچه‌های پا و اختلال در خواب

گرفتگی ماهیچه‌های پا در زمان بارداری ممکن است حتی در دل شب شما را از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس