خانه / سلامتی / اختلالات خواب / اختلالات خواب شایع در کودکان

اختلالات خواب شایع در کودکان

اختلالات خواب شایع در کودکان

بسیاری از کودکان برایشان دشوار است که به خواب بروند و در طول شب بیدار می شوند . این ممکن است برای برخی مشکل ساز باشد . راه حل چیست ؟

والدین خوشحال می شوند وقتی که کودکشان به موقع به رختخواب می رود . اما در بعضی از مواقع والدین و کودکان از کمبود خواب شکایت می کنند . در زیر نکاتی که موجب کمبود خواب در کودکان می شوند به همراه راه حل آورده شده است :

امتناع کودکان از رفتن به رختخواب

  • تعیین کردن زمان خواب برای کودکان توسط والدین
  • ۲۰ دقیقه قبل از زمان خوابیدن ، کودک را برای خوابیدن آماده کنید و سعی کنید این زمان را هر هفته کم کنید .
  • مدت زمانی که بر بالین کودکتان هستید را مشخص کنید مثلا به انداره خواندن یک داستان وبعد از آن بگذارید تنها باشد و بخوابد .
  • قبل ازاینکه کودک شما به رختخواب برود بگذارید بخوبی با اسباب بازی هایش بازی کند
  • اگر کودک برای امتناع از خوابیدن شروع به گریه کرد او را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به همین حالت بگذارید.
  • لیوان آب را در دسترس کودکان خود قرار دهید و در صورت لزوم نور را کم کنید.

 

بیدار شدن در طول شب

بعضی مواقع پیش می آید که کودک شما در شب بیدار می شود و این بیدار شدن دارای دلایلی است که در زیر آن ها را ذکر می کنیم :

  • گرسنگی و تشنگی : گرسنگی و تشنگی یکی از دلایلی است که باعث می شود کودک شما شب از خواب بیدار شود . برای رفع این موضوع می توانید قبل از خواب به کودک خود کمی غدا و آب بدهید .
  • ترس از تاریکی : یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کودک شما از خواب بیدار شود و حتی نخوابد ترس از تاریکی است که برای رفع آن می توان لامپ اتاق او را روشن گذاشت و یا اینکه شدت نور اتاق او را کم کرد
  • هوای اتاق : بعضی مواقع پیش می آید که هوای اتاق کودک شما یا بسیار گرم ویا بسیار سرد می باشد که این خود دلیلی بر نخوابیدن و حتی در طول شب بلند شدن از خواب کودک شما را موجب می شود . برای حل این موضوع سعی کنید میزان سردی و گرمی اتاق خواب کودک خود را قبل از خوابیدن او چک کنید .

 

اگر دلیلی روشنی برای اینکه کودک شما ازخواب بیدار می شود و گریه می کند یا اینکه می خواهد در کنار او بشینید وجود نداشت ، پیشنهادات زیر می تواند به شما کمک کند :

  • اگر کودک شما هر شب در یک زمان خاص بیدار می شود ، سعی کنید او را قبل از زمانی که بیدار می شود بیدار کنید و بعد از مدت ۱۵ الی ۶۰ دقیقه بعد او را دوباره بخابانید .
  • اگر کودک شما از تنهایی خوابیدن می ترسد سعی کنید جای خواب او را در اتاق خواهر و برادرش قرار دهید اگر که راضی بودند .
  • به فرزند خود یادآوری کنید که او باید خودش بخوابد . ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که همه چیز خوب است سپس سعی کنید که بدون اینکه زیاد با حرف بزنید از اتاقش خارج شوید .

 

کابوس کودکان

کابوس ها یکی از عوامل بیدار شدن کودک از خواب می باشند . کابوس ها معمولا  از ۱۸ماهگی تا ۳ سالگی شروع می شوند . کابوس همیشه یک اختلال عاطفی در کودک را نشان نمی دهد . کابوس ممکن است به دلیل نگرانی کودک برای یک سفارش یا ترس او از دیدن یک فیلم یا داستان رخ دهد . پس از دیدن کابوس کودک نیاز به آسایش و اطمینان دارد . اگر کودک بدون اطلاع از علت خاصی کابوس های زیادی ببیند شما باید با پزشک خود مشورت کنید .

 

هراس شبانه

کودکان زیر سن یک سال ممکن است موجب هراس شبانه شوند ، اما در کودکان ۳ تا ۸ ساله شایع تر است . کودک در حالی که هنوز خواب است ، گریه می کند و شروع به حرکت می کند. این اتفاق دو ساعت بعد از خواب می افتد . ترس شبانه معمولا یک مشکل جدی در کودک را نشان نمی دهد و در نهایت می تواند بر آن غلبه کند.

 

منبع : webteb

 

درباره ی علی کوهی زاده

Avatar

همچنین ببینید

توصیه های مهم برای رفع اختلالات خواب افراد در میانسالی

 برای رفع اختلالات خواب ،افراد سالمند چه نکاتی را باید رعایت کنند چه توصیه ها …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس